perjantai 21. helmikuuta 2014

Internetmarkkinoiden tavoitteiden asettaminen

Viimeisessä lisätehtävässä kerron internetmarkkinoiden tavoitteiden asettamisesta

 Tavoitteiden asettaminen
Markkinoinnin tavoitteena on kysyntään vaikuttaminen ja kysynnän tyydyttäminen, ja kysynnän herättäminen. Markkinoinnin tehtävänä on myös tiedottaa yrityksen ja palvelujen/tuotteiden olemassaolosta, ominaisuuksista ja käyttötavoista. Markkinoinnilla voidaan luoda myönteinen kuva yrityksestä, markkinoinnilla luodaan kiinnostusta ja ostohalua sekä ylläpidetään asiakassuhteita. Nämä perinteisen markkinoinnin tavoitteet ovat myös internet markkinoinnin tavoitteita. Tavoitteiden saavuttamiseksi Internetmarkkinoinnissa on käytettävissä omat työkalunsa.  Esimerkiksi kotisivut, facebook, twitter, ja uutiskirjeet ovat esimerkiksi työkaluja tiedottamiseen ja myönteisen kuvan luomiseksi.

Ennen kuin tavoitteet voidaan asettaa, yrityksen on tiedettävä, mikä on nykytila. Nykytilan hahmottamisessa mittaaminen on myös olennaista. On tiedettävä, kuinka paljon sivustolla vierailee, kuinka he siellä käyttäytyvät, miten he sivuille päätyvät.  Myös sosiaalisen median keinojen nykyinen vaikutus on oltava tiedossa ennen tavoitteiden asettamista. Markkinoinnin tavoitteiden on oltava linjassa liiketoiminnallisten tavoitteiden kanssa. http://www.saleslion.fi/blog/2013/03/markkinoinnin-tavoitteet-linjaan/

Tavoitteita asettaessa on tärkeää, että yritys osaa ilmaista tavoitteensa niin, että se on mitattavissa. Internetmarkkinoinnin tavoitteiden mittaaminen on mielestäni selkeämpää, esimerkiksi jos tavoitteeksi on asetettu yrityksen tunnettuuden lisääminen, voi tavoitteen mittareina olla käynnit sivustolla, mitä kautta kävijät ovat tulleet, tykkäykset facebookissa ja seuraajat twitterissä. Työkaluja on käytettävissä, kuten google analytics.  


Internetmarkkinoinnin tavoitteiden mittaamisessa kannattaa tehdä näin

  1.   Määritä aina tavoitteet ja seuraa niiden toteutumista. Näin pakotat organisaation keskittymään olennaiseen.
  2. Muista prosessit ja mittaamisen kulttuuri. Luo lähtökohdat menestyksen seuraamiselle niin, ettei kollegoidesi aika kulu mittareiden rakentamiseen vaan tulosten seurantaan.
  3. Yhdistä verkkodataa muihin lähteisiin.
  4. Analysoi pelkän raportoinnin sijaan.
  5. Koeta ennustaa lukujen pohjalta pelkän taustapeiliin tuijottamisen sijasta

ja välttää näitä:

1.    Älä raportoi merkityksettömiä lukuja. Myös mittauksessa vähemmän on yleensä enemmän
2.    Ei ole olemassa keskiarvokäyttäjiä, joten älä tutki pelkästään keskiarvoja
3.    Älä vertaile lukujasi kilpailijoihin, ellet tiedä mitä teet.
4.    Älä luule että työkalut tekevät mitään puolestasi. Maksullistenkin työkalujen lisenssimaksut ovat vain osa analytiikkakuluistasi.
5. Älä luota sokeasti työkalujen tuottamiin lukuihin. Verkkomittaus vaatii koodausta, ja koodiin saattaa tulla virheitä. Erityisesti kaikki muutokset verkkopalvelussa ovat hetkiä, jolloin myös mittausimplementaatio tulee tarkastaa.

1 kommentti:

  1. Katsoin jo, että todella hyvin olet kiteyttänyt, mutta sitten huomasin, että olet melko suoraan lainannut tekstiä muualta. Mihin jäi tässä kohtaa oma ajattelu?

    VastaaPoista