Konversiolla ( l. konversioarvo) tarkoitetaan nettisivujen
tehokkuutta, se kertoo kävijämäärän, jotka päätyvät sivuille asetettuun
tavoitteeseen, vaikkapa huonevaraukseen.
Tukholma on yksi lempikaupungeistani (heti Kouvolan ja
Lahden jälkeen ;) ) , jossa käyn useamman kerran vuodessa. Useasta yövyn
Central Stationin lähellä olevassa edullisessa hotellissa, Hotell Kungsbro:ssa.
Hotelli on edullinen, sillä on äärettömän hyvä sijainti, huoneet ovat siistejä
ja henkilökunta on ystävällistä. Hotellissa on siis kaikki päällisin puolin ok,
mutta mitenkäs asia on nettisivujen kanssa? Ovatko hotellin sivut tehokkaat?
Kasvattaisin sivuston konversiota seuraavilla keinoilla
- Landing page. Sivustolta puuttuu landing page eli laskeutumissivu. Landing page on se sivu, jolle kävijä päätyy klikattuaan vaikkapa hakukoneen mainosta. Landing pagen pitäisi tarjota juuri sitä, mitä kävijä hakee. Tässä tapauksessa se olisi lomake, jolla voisi tehdä huonevarauksen.
- Myyntihenkisyyden kasvattaminen. Nykyisellään sivusto hieman tunkkainen, kuva hotellista ei houkuta ja se on ristiriidassa huoneiden raikkaiden sävyjen kanssa. Sivu on staattinen, ja kuvat pieniä ja teksti pienellä fontilla. Sivuilla ei ole myyntilupauksia, eikä slogania, tyyli on hyvin toteava, hieman tylsä. Lisäisin siis sivustolle sloganin, myyntilupaukset, edustavamman kuvan hotellista ja tekstin muuttaisin suuremmaksi.
- Sivuston toimivuus eri laitteilla ja selaimilla. Testasin sivuja kahdella selaimella, ja mielestäni niiden toimivuudessa oli eroja. Firefox toimi Exploreria paremmin, sen sijaan puhelimella sivusto latautui hyvin ja mobiiliversio oli selkeä.
- Sivuston käytettävyys. Sivuston kautta voi tehdä huonevarauksen, mutta sen toiminta voisi olla tehokkaampikin. Vaiheesta toiseen siirtyminen oli minusta aika hidasta, ja lomakkeen rakenne oli hieman sekava seuraavissa vaiheissa. Lomake voisi olla selkeämpi, ja aloittaessa teksti suurempaa.
- Asioiminen vielä helpommaksi. Tämä on oikeastaan yhteenveto edellä luetelluista neljästä ehdotuksesta. Landing pagen käyttäminen, myyntihenkisyyden lisääminen ja käytettävyys tekisi sivustossa vielä helpomman käyttää. Central Stationin läheisyydessä on myös muita edullisia hotelleja, joten kilpailijoita on. Sivujen helppokäyttöisyys houkuttelisi asiakkaita.
Hieman voisi siis parantaa, mutta sivujen tällä tasolla
pysyn asiakkaana. Tällä hetkellä minulla on vielä kaksi varausta voimassa
hotelliin. Tarkoitukseni oli maaliskuun alussa mennä laturetkeilemään
Taalainmaalle, ja hiihdon jälkeen tarkoituksena oli palkita itseni päivällä
Tukholmassa. Mutta lumpsahteleva lumpio estää hiihdon, joten seuraavaksi
testaan, kuinka kätevästi huonevaruksen voi perua sivujen kautta.
Lähteet:
Hyvät ehdotukset, eikös muuten ole jännä, että näitä on näitä helppo löytää isoiltakin sivuilta?
VastaaPoista