torstai 20. helmikuuta 2014

Google analytics-raportin tulkintaa




Tutustuin tehtävänannon liitteenä olevaan Google Analytics-raporttiin. Tulkitsen sitä näin: 

Yhteenveto:
Kuukauden aikana eniten käyntejä on tietokoneilla, ja toiseksi eniten tabletilla. Puhelimella on käyntejä vähiten, ja ne ovat kaikki uusia kävijöitä. Onko mobiilisovellus on otettu käyttöön vasta nyt? Kävijöistä 77,16 % käy ainoastaan yhdellä sivulla

Hakukoneiden kautta ohjautuu sivuille eniten kävijöitä, ja toiseksi eniten suoraan ja kolmanneksi eniten viittaavien sivustojen kautta. Huomioitavaa on, että sähköpostin kautta tulevista puolet käy useammalla kuin yhdellä sivulla. Muuta kautta tulevien keskuudessa poistumisprosentti on korkea, mutta sosiaalisen median kautta tulevista kävijöistä 40 % käy useammalla kuin yhdellä sivulla, mutta he eivät viivy sivustolla kovin kauan. Onkohan tässä kyseessä aivan uuden yrityksen nettisivut?

Raportista nostaisin esille erityisesti seuraavat kolme kohtaa:


  1. Kävijöistä vain hieman yli viidennes, 22,18 %, käy useammalla kuin yhdellä sivulla 
  2.  Hakukoneiden kautta sivustolle ohjautuu eniten kävijöitä, mutta näistä kävijöistä 78,04% poistuu käytyään vain yhdellä sivulla, kun taas sosiaalisen median kautta tulijoiden ja sähköpostin kautta tulevien keskuudessa poistumisprosentti on pienempi 
  3.  Sivuston käyntimäärä on lähes kaksinkertaistunut kuukauden kuluneen kuukauden aikana, suurin osa on uusia vierailijoita, ainoastaan kymmenes kävijöistä on palaavia vierailijoita
 Kehittämisen kohde ja toimenpide-ehdotuksia:
Minusta kehittämisen kohteena on, miten saada kävijät palaamaan sivustolle ja käymään useammalla kuin yhdellä sivulla. Ratkaisuksi tarjoan panostamista sivuston sisältöön. Sisältöä on päivitettävä, vanha sisältö ajaa takuuvarmasti kävijöitä pois sivustolta, ja etsimään vastaavaa muualta. Myös hakukoneet arvostavat tuoretta sisältöä. Hakurobotit tulkitsevat päivittymättömillä sivuilla olevan sisällön vanhentuneeksi ja laskevat niiden sijoituksia hakutuloksissa. Sisällön on palveltava tavoitetta ja tavoiteltavaa kohdeasiakasta. Nämä asiat voisi vielä kirkastaa.

Sisällön olisi kiinnitettävä kävijän huomio (A), oltava kävijää kiinnostavaa (I), saatava asiakas haluamaan tuotetta/palvelua (D), ja laitettava kävijä toimimaan (A). Huomion voi kiinnittää monella tavalla, esimerkiksi käyttämällä kuvaa, myös liikkuvaa kuvaa, ja ääntä. Suosittelut jo palvelua/tuotetta jo käyttäneiltä lisäävät halua palvelun/tuotteen ostamiseen ja verkkokauppa, mahdollisuus uutiskirjeen tilaamiseen saavat kävijän toimimaan.


1 kommentti:

  1. Erittäin hyvät tulkinnat. Varsinkin "uusia kävijöitä. Onko mobiilisovellus on otettu käyttöön vasta nyt? Kävijöistä 77,16 % käy ainoastaan yhdellä sivulla" oli hyvä arvaus, vaikkei valitettavasti oikea tällä kertaa. Olit muuten eka, joka huomasi ehdottaa tätä!

    VastaaPoista