Tutustuin tehtävänannon liitteenä olevaan Google Analytics-raporttiin. Tulkitsen sitä näin:
Yhteenveto:
Kuukauden aikana eniten käyntejä on tietokoneilla, ja
toiseksi eniten tabletilla. Puhelimella on käyntejä vähiten, ja ne ovat kaikki
uusia kävijöitä. Onko mobiilisovellus on otettu käyttöön vasta nyt? Kävijöistä
77,16 % käy ainoastaan yhdellä sivulla
Hakukoneiden kautta ohjautuu sivuille eniten kävijöitä, ja
toiseksi eniten suoraan ja kolmanneksi eniten viittaavien sivustojen kautta.
Huomioitavaa on, että sähköpostin kautta tulevista puolet käy useammalla kuin
yhdellä sivulla. Muuta kautta tulevien keskuudessa poistumisprosentti on korkea,
mutta sosiaalisen median kautta tulevista kävijöistä 40 % käy useammalla kuin
yhdellä sivulla, mutta he eivät viivy sivustolla kovin kauan. Onkohan tässä
kyseessä aivan uuden yrityksen nettisivut?
Raportista nostaisin esille erityisesti seuraavat kolme
kohtaa:
- Kävijöistä vain hieman yli viidennes, 22,18 %, käy useammalla kuin yhdellä sivulla
- Hakukoneiden kautta sivustolle ohjautuu eniten kävijöitä, mutta näistä kävijöistä 78,04% poistuu käytyään vain yhdellä sivulla, kun taas sosiaalisen median kautta tulijoiden ja sähköpostin kautta tulevien keskuudessa poistumisprosentti on pienempi
- Sivuston käyntimäärä on lähes kaksinkertaistunut kuukauden kuluneen kuukauden aikana, suurin osa on uusia vierailijoita, ainoastaan kymmenes kävijöistä on palaavia vierailijoita
Kehittämisen kohde ja toimenpide-ehdotuksia:
Minusta kehittämisen kohteena on, miten saada kävijät
palaamaan sivustolle ja käymään useammalla kuin yhdellä sivulla. Ratkaisuksi
tarjoan panostamista sivuston sisältöön. Sisältöä on päivitettävä, vanha
sisältö ajaa takuuvarmasti kävijöitä pois sivustolta, ja etsimään vastaavaa
muualta. Myös hakukoneet arvostavat tuoretta sisältöä. Hakurobotit tulkitsevat
päivittymättömillä sivuilla olevan sisällön vanhentuneeksi ja laskevat niiden
sijoituksia hakutuloksissa. Sisällön on palveltava tavoitetta ja tavoiteltavaa
kohdeasiakasta. Nämä asiat voisi vielä kirkastaa.
Sisällön olisi kiinnitettävä kävijän huomio (A), oltava
kävijää kiinnostavaa (I), saatava asiakas haluamaan tuotetta/palvelua (D), ja laitettava
kävijä toimimaan (A). Huomion voi kiinnittää monella tavalla, esimerkiksi
käyttämällä kuvaa, myös liikkuvaa kuvaa, ja ääntä. Suosittelut jo
palvelua/tuotetta jo käyttäneiltä lisäävät halua palvelun/tuotteen ostamiseen
ja verkkokauppa, mahdollisuus uutiskirjeen tilaamiseen saavat kävijän
toimimaan.
Erittäin hyvät tulkinnat. Varsinkin "uusia kävijöitä. Onko mobiilisovellus on otettu käyttöön vasta nyt? Kävijöistä 77,16 % käy ainoastaan yhdellä sivulla" oli hyvä arvaus, vaikkei valitettavasti oikea tällä kertaa. Olit muuten eka, joka huomasi ehdottaa tätä!
VastaaPoista