Tässä lisätehtävässä perehdyn sähköiseen suoramarkkinointiin ja uutiskirjeisiin
![]() |
www.halti.fi |
Sähköinen suoramarkkinointi
Sähköisellä suoramarkkinoinnilla tarkoitetaan viestintää,
jossa käytetään sähköisiä viestintävälineitä, käytännössä sähköpostia ja
tekstiviestejä, viestinnän tarkoituksena on myynninedistäminen tai muu
kaupallinen tarkoitus ja viesti on lähetetty tietylle vastaanottajalle.
Tehokas suoramarkkinointisähköposti
Tässäkin toimii AIDA- ajattelu. Ensimmäinen haaste on saada
vastaanottaja klikkaamaan kirje auki saapuneiden viestien joukosta. Otsikon on
siis kiinnitettävä huomio, herätettävä mielenkiinto. Varsinainen viestissä
huomioin voisi kiinnittää mahdollisimman henkilökohtaisella aloituksella,
esimerkiksi mainitsemalla vastaanottajan nimi. Viesti kannattaa olla
suhteellisen lyhyt, ilman liitetiedostoja, ja siinä tulisi olla normaalit
yrityksen yhteystiedot. AIDA-kaavan mukaisesti viestissä pitää informaatiota ja
sen tulisia saada vastaanottaja haluamaan palvelua ja toimimaan sen saamiseksi.
Käytännössä siis, uutiskirjeessä voisi käyttää linkkejä kotisivulle,
esimerkiksi kuviin ja käyttäjien suosituksiin. Jotta vastaanottaja toimisi,
viestin voisi lopettaa neuvoilla, kuinka toimia, esimerkiksi ” varaa heti, ja
soita….”
Suoramarkkinoinnin hyvä tapa
Sähköisessä suoramarkkinoinnissa pitää noudattaa hyvää
viestintätapaa. Viestin otsikosta on selvittävä, että kyseessä on
markkinointimateriaali. Lisäksi on huolehdittava, että viesti lähetetään niin,
että vastaanottajakenttään ei tule vastaanottajien nimiä, jolloin kaikki
näkevät koko tilaajakunnan yhteystietoineen.
Tietosuojavaltuutetun toimiston sivuilta löytyvät sähköisensuoramarkkinoinnin ohjeet. Ohjeiden
mukaan, vastaanottajan on voitava
tunnistaa viesti kaupalliseksi ja
siinä on oltava elinkeinonharjoittajan nimi ja yhteystiedot. Kaupallinen viesti
ei saa olla harhaanjohtava eikä hyvän tavan vastainen.
Uutiskirjeiden lähettäminen
Sähköinen uutiskirje tarjoaa vastaanottajalle uutisia ja
tietoja lähettäjästään. Se lähetetään vastaanottajalleen sähköpostilla, ja
visuaalisuudeltaan se vastaa
kotisivunäkymää.
.Uutiskirjeillä tavoitellaan yrityksen viestinnän
tehostamista, lisäarvo syntyy uutiskirjeen visuaalisesta ilmeestä. Parhaiten
uutiskirje toimii, jos se ilmestyy säännöllisesti, ja sen sisältö on
vastaanottajasta mielenkiintoista. Hyvä, sisältö koostuu yrityksen toimintaan
liittyvästä mielenkiintoisesta luettavasta. Yhteystietoja yritys voi kerätä
esimerkiksi sivuillaan olevalla uutiskirjeen tilauslomakkeella (ja muilla
lomakkeilla, joihin vastaaja kertoo yhteystietonsa9 ja asiakasrekisteristään.
Työkaluja:
Internetistä löytyy useita välineitä uutiskirjeen
lähettämiseen. Esittelen niistä kolme:
Nebulan tarjoaman sähköisen uutiskirjeen, Postiviidakon tarjoaman
uutiskirjeen ja Mail Chimpin tarjoaman uutiskirjeen.
Nebula: uutiskirjeen voi lähettää samanaikaisesti tuhansille
vastaanottajille, ja Nebula tarjoaa lähetyksen seuranta- palvelun, jossa voi
seurata reaaliaikaisesti kuinka lähetys etenee alusta loppuun. Hinta
kuukaudessa on 12, 20 €.
Postiviidakko: Postiviidakon uutiskirje on helppo luoda Drop
& Drag-editorilla ja uutiskirje on mobiiliystävällinen
Mail Chimp: myös Mail Chimp tarjoaa helppokäyttöisen
editorinohjelman, jolla uutiskirje on helppo luoda. Mail Chimp tarjoaa myös
applikaation, jolla voi tehdä uutiskirjeitä ilman nettiyhteyttäkin. Kahdelle
tuhannelle vastaanottajalle voi lähettää yhteensä 12 000 viestiä
ilmaiseksi.
Lähteet:
Hienoa, että vertasit teoriaan! (eli AIDAn). Näin juuri sitä käytäntöä ja teoriaa yhdistellään. Kyllä me kauppatieteilijät osataan!
VastaaPoista