perjantai 21. helmikuuta 2014

Sähköinen suoramarkkinointi ja uutiskirjeet



 Tässä lisätehtävässä perehdyn sähköiseen suoramarkkinointiin ja uutiskirjeisiin




www.halti.fi


Sähköinen suoramarkkinointi


Sähköisellä suoramarkkinoinnilla tarkoitetaan viestintää, jossa käytetään sähköisiä viestintävälineitä, käytännössä sähköpostia ja tekstiviestejä, viestinnän tarkoituksena on myynninedistäminen tai muu kaupallinen tarkoitus ja viesti on lähetetty tietylle vastaanottajalle.


Tehokas suoramarkkinointisähköposti
Tässäkin toimii AIDA- ajattelu. Ensimmäinen haaste on saada vastaanottaja klikkaamaan kirje auki saapuneiden viestien joukosta. Otsikon on siis kiinnitettävä huomio, herätettävä mielenkiinto. Varsinainen viestissä huomioin voisi kiinnittää mahdollisimman henkilökohtaisella aloituksella, esimerkiksi mainitsemalla vastaanottajan nimi. Viesti kannattaa olla suhteellisen lyhyt, ilman liitetiedostoja, ja siinä tulisi olla normaalit yrityksen yhteystiedot. AIDA-kaavan mukaisesti viestissä pitää informaatiota ja sen tulisia saada vastaanottaja haluamaan palvelua ja toimimaan sen saamiseksi. Käytännössä siis, uutiskirjeessä voisi käyttää linkkejä kotisivulle, esimerkiksi kuviin ja käyttäjien suosituksiin. Jotta vastaanottaja toimisi, viestin voisi lopettaa neuvoilla, kuinka toimia, esimerkiksi ” varaa heti, ja soita….”



Suoramarkkinoinnin hyvä tapa

Sähköisessä suoramarkkinoinnissa pitää noudattaa hyvää viestintätapaa. Viestin otsikosta on selvittävä, että kyseessä on markkinointimateriaali. Lisäksi on huolehdittava, että viesti lähetetään niin, että vastaanottajakenttään ei tule vastaanottajien nimiä, jolloin kaikki näkevät koko tilaajakunnan yhteystietoineen.

Tietosuojavaltuutetun toimiston sivuilta löytyvät sähköisensuoramarkkinoinnin ohjeet.  Ohjeiden mukaan, vastaanottajan on voitava  tunnistaa  viesti kaupalliseksi ja siinä on oltava elinkeinonharjoittajan nimi ja yhteystiedot. Kaupallinen viesti ei saa olla harhaanjohtava eikä hyvän tavan vastainen.



Uutiskirjeiden lähettäminen

Sähköinen uutiskirje tarjoaa vastaanottajalle uutisia ja tietoja lähettäjästään. Se lähetetään vastaanottajalleen sähköpostilla, ja visuaalisuudeltaan se  vastaa kotisivunäkymää.
.Uutiskirjeillä tavoitellaan yrityksen viestinnän tehostamista, lisäarvo syntyy uutiskirjeen visuaalisesta ilmeestä. Parhaiten uutiskirje toimii, jos se ilmestyy säännöllisesti, ja sen sisältö on vastaanottajasta mielenkiintoista. Hyvä, sisältö koostuu yrityksen toimintaan liittyvästä mielenkiintoisesta luettavasta. Yhteystietoja yritys voi kerätä esimerkiksi sivuillaan olevalla uutiskirjeen tilauslomakkeella (ja muilla lomakkeilla, joihin vastaaja kertoo yhteystietonsa9 ja asiakasrekisteristään.

Työkaluja:

Internetistä löytyy useita välineitä uutiskirjeen lähettämiseen. Esittelen niistä kolme:  Nebulan tarjoaman sähköisen uutiskirjeen, Postiviidakon tarjoaman uutiskirjeen ja Mail Chimpin tarjoaman uutiskirjeen.

Nebula: uutiskirjeen voi lähettää samanaikaisesti tuhansille vastaanottajille, ja Nebula tarjoaa lähetyksen seuranta- palvelun, jossa voi seurata reaaliaikaisesti kuinka lähetys etenee alusta loppuun. Hinta kuukaudessa on 12, 20 €.

Postiviidakko: Postiviidakon uutiskirje on helppo luoda Drop & Drag-editorilla ja uutiskirje on mobiiliystävällinen 


Mail Chimp: myös Mail Chimp tarjoaa helppokäyttöisen editorinohjelman, jolla uutiskirje on helppo luoda. Mail Chimp tarjoaa myös applikaation, jolla voi tehdä uutiskirjeitä ilman nettiyhteyttäkin. Kahdelle tuhannelle vastaanottajalle voi lähettää yhteensä 12 000 viestiä ilmaiseksi.



Lähteet:




1 kommentti:

  1. Hienoa, että vertasit teoriaan! (eli AIDAn). Näin juuri sitä käytäntöä ja teoriaa yhdistellään. Kyllä me kauppatieteilijät osataan!

    VastaaPoista