perjantai 21. helmikuuta 2014

Henri Junttila : How I Made Over $100 000 Online Doing What I Love




Ensimmäinen e-kirjani

Etsin, ostin ja luin elämäni ensimmäisen e-kirjan, Henri Junttilan kirjoittaman ” How I Made Over $100 000 Online Doing What I Love”.  Kirja on opas ja kertomus tuottavan liiketoiminnan aloittamiseen, kehittämiseen ja ylläpitämiseen internetissä. Kerron seuraavaksi, millainen kirja oli ja mitä ajatuksia se minussa herätti





Rakenne ja sisältö

Kirja on jaettu johdannon lisäksi yhdeksään kappaleeseen, jossa Junttila ensin kertoo oman tarinansa, mitä hän teki, ja jokaisen kappaleen lopussa hän tiivistää sisällön muutamaan avainkohtaan, tai ”key lessons”, kuten hän itse sanoo. Kirja on hyvin helppolukuinen, ja se kertoo Junttilan tarinaa kronologisessa järjestyksessä. Kappaleet on rakennettu niin, että loppua kohden kirjoittaja antaa vihjeen tai ehkä paremminkin teaserin seuraavasta kappaleesta, tyyliin ” How did that happen? That’s what you’ll discover next.”  Tyyli koukuttaa lukijan, ja kirja ei malta jättää kesken. Ainakin itse olin niin utelias, että halusin tietää, mitä seuraavaksi tapahtui.

Kirjan alussa Junttila tienaa elantonsa pelaamalla nettipokeria, mutta ei ole tyytyväinen siihen, ja haluaa tehdä jotakin muuta. ”Jotain muuta” on Junttilan tapauksessa tuottava liiketoiminta Internetissä, ja sen on oltava vielä sellaista, mistä hän itse nauttii ja on kiinnostunut. Aluksi hän hankkii itselleen mentorin opastamaan hänet  Internet-markkinoinnin saloihin. Se ei kuitenkaan oikein onnistu, ja Junttila palaa takaisin alkuruutuun, pelaamaan nettipokeria. Ensimmäisen kappaleen nihkeän alun jälkeen Junttila alkaa kuitenkin hivuttautua kohti tavoitettaan, ja kertoo, kuinka liiketoiminnan tulos alkaa kasvamaan nollasta ylöspäin. Mitä Junttila sitten teki?  Hän kirjoitti. Aluksi nettiartikkeleita, ja sen jälkeen hän ryhtyi bloggaamaan. Bloggaamisen ohella hän loi uusia tuotteita, e-kirjoja ja nettikursseja, sekä työpajoja.

Junttilan kirjassa on mielestäni monta eri tasoa. Se on kertomus yrittäjyydestä ja oman unelmansa toteuttamisesta, toisaalta se on liiketoimintaopas internetmarkkinointiin, ja voi sitä pitää myös oppaana bloggaamiseen. Näiden lisäksi se kuuluu self help-oppaiden lukuiseen joukkoon, mutta voi sitä minusta pitää myös Junttilan liiketoiminnan markkinointiviestinnän välineenäkin. Kirjan ydinsanoma on tietysti se, että kuka tahansa voi onnistua luomaan menestyksekkään liiketoiminnan netissä, ja että intohimo on siinä keskeinen voima. Läpi kirjan Junttila puhuu intohimosta, liiketoiminnan ydin pitää olla jotain, mistä yrittäjä on intohimoisesti kiinnostunut ja lisäksi itse tekemisen pitää olla intohimoista. Siis vähän sama ajatus, että kun tarpeeksi tahtoo jotakin, niin sen saa.

Ajatuksia lukemastani

Kirjan lukeminen herätti monenlaisia ajatuksia. En oikein osannut päättää, mistä näkökulmasta sitä oikein luen. Luenko sitä kuin opasta, ja yritän oppia toisen kokemuksista ja neuvoista, vai luenko sitä hieman kriittisemmin ja etäämmältä. En siis ole varma, mitkä ovat Junttilan motiivit kirjan kirjoittamiseen, onko se kirjoitettu siksi, että tällaiset self-help oppaat nyt vetoavat lukijoihin ja ovat hyvä keino ansaita rahaa. Siis toimia juuri kirjan otsikon mukaan: tehdä rahaa sillä, mistä nauttii. Vai onko Junttila halunnut puhtaasta hyvästä tahdostaan, ilman mitään taka-ajatuksia kertoa oman tarinansa ja antaa ohjeita, jotta ihmiset löytäisivät itselleen oman tiensä tehdä ja ansaita sillä, mitä rakastaa. Toisaalta, Junttilan useasti toistama viesti, että jokainen osaa ja pystyy, on tärkeä ja aina tervetullut.

Junttilan kirja toimii hyvin myös hänen oman liiketoimintansa edistäjänä. Minua ainakin alkoi kiinnostamaan, että mikäs mies tämä Junttila oikein on. Kävin kurkkaamassa hänen sivuilleen, ja etsin lisätietoa. Huomasin, että Junttila ei juuri kerro itsestään taustoja, sen sijaan hän kertoo tekemisistään. Tässä hän kertoo, kuinka löytää oman intohimon kohde:



Vaikka ajoittain minua suorastaan ärsytti lukea kirjaa, ajattelin monesti, että "mikä tämä on sanomaan", mutta myönnän, että ei  Henri Junttila mikään turha heppu ole. Jos kirja herätti minussa paljon ajatuksia, ja sai minut menemään lukemaan Junttilan sivuja, ja etsimään lisätietoja, myönnän, että kyseessä on taitava markkinoija.

1 kommentti:

  1. Eli kirja toimii oivasti. Markkinointia, mistä lukija vielää maksaa...

    Kuten varmaan arvasit, oli tämän tehtävän toinen tarkoitus, opettaa teidät lukemaan e-kirjoja.

    VastaaPoista