torstai 20. helmikuuta 2014

Joulun ihme



 West Jet: Christmas Miracle

Kanadalainen lentoyhtiö West Jet teki vuonna 2013 joulukampanjan, jonka tarkoituksena on West Jet- brändin vahvistaminen, ja tietysti matkustajamäärän lisääminen. Kampanjan keskeisin työkalu on Youtube video.

Kampanjavideossa West Jetin lennolle lähtevät matkustajat esittävät lähtökentällään joululahjatoiveita virtuaalijoulupukille. Toiveet vaihtelevat jättikokoisesta televisiosta sukkiin ja kaulaliinaan. Matkustajat siirtyvät koneeseen ja lähtevät matkaan, ja sillä välin West Jetin joulupukin apulaiset ryhtyvät toimeen, ja hankkivat matkustajien toivelahjat. Kun matkustajat saapuvat perille, ja menevät noutamaan matkatavaroitaan, heitä odottaa jouluyllätys. Liukuhihnalla, matkalaukkujen lomassa, lipuu joulupaketteja, matkustajien nimillä varustettuina. Ihmetys on suuri, kun paketeista paljastuu juuri se lahja, jota matkustaja toivoi joulupukilta lähtökentällä. 



Kampanjan onnistumista on mitattu katselukertojen lukumäärällä. Yritys lupasi, että  kun video saavuttaa 200 000 katselukertaa, yritys lahjoittaa jouluna Ronald McDonald –säätiön välityksellä lentoja perheiden  yhdistämiseksi. Julkaisupäivänään videota katsottiin jo yli miljoona kertaa, ja  nyt  (20.2.2014 ) sitä  on katsottu jo yli 35 miljoonaa kertaa.

Kampanja on tehokas, koska se vetoaa voimakkaasti ihmisen tunteisiin. Video on hyvin tehty ja liikuttava. Katsoja jakaa mielellään videota eteenpäin, auttaahan hän sillä tavoin hyvässä asiassa, perheiden yhdistämissä. Video luo lentoyhtiöstä kuvaa yhtiönä, jolle perheiden hyvinvointi on tärkeää, samoin perinteet. Kampanja on erottuva, siinä on hyödynnetty vanhaa tarinaa tuomalla se nykyaikaan.

Kampanja on mielestäni erittäin onnistunut, ja on hankala sanoa, miten sitä kehittäisin paremmaksi. Jatkoa kampanjalle voisi tehdä esimerkiksi kesäloma-aikaan.  Säilyttäisin pääasiallisena työkaluna videon, siinä teemana voisi olla vaikkapa unelmaloma.

Lähde: Financial Post

1 kommentti:

  1. Tämä oli liikuttava kampanja, olisin mielelläni valinnut tämän. Spanair toteutti tämän kampanjan myös aikaisemmin 2011, mutta se ei pelastanut konkurssilta huolimatta hyvästä kampanjasta. http://www.youtube.com/watch?v=F-Fk2hpdrdU

    VastaaPoista