West Jet: Christmas Miracle
Kanadalainen lentoyhtiö West Jet teki vuonna 2013
joulukampanjan, jonka tarkoituksena on West Jet- brändin vahvistaminen, ja
tietysti matkustajamäärän lisääminen. Kampanjan keskeisin työkalu on Youtube
video.
Kampanjavideossa West Jetin lennolle lähtevät matkustajat
esittävät lähtökentällään joululahjatoiveita virtuaalijoulupukille. Toiveet
vaihtelevat jättikokoisesta televisiosta sukkiin ja kaulaliinaan. Matkustajat
siirtyvät koneeseen ja lähtevät matkaan, ja sillä välin West Jetin joulupukin
apulaiset ryhtyvät toimeen, ja hankkivat matkustajien toivelahjat. Kun
matkustajat saapuvat perille, ja menevät noutamaan matkatavaroitaan, heitä
odottaa jouluyllätys. Liukuhihnalla, matkalaukkujen lomassa, lipuu
joulupaketteja, matkustajien nimillä varustettuina. Ihmetys on suuri, kun
paketeista paljastuu juuri se lahja, jota matkustaja toivoi joulupukilta
lähtökentällä.
Kampanjan onnistumista on mitattu katselukertojen
lukumäärällä. Yritys lupasi, että kun
video saavuttaa 200 000 katselukertaa, yritys lahjoittaa jouluna Ronald
McDonald –säätiön välityksellä lentoja perheiden yhdistämiseksi. Julkaisupäivänään videota
katsottiin jo yli miljoona kertaa, ja
nyt (20.2.2014 ) sitä on katsottu jo yli 35 miljoonaa kertaa.
Kampanja on tehokas, koska se vetoaa voimakkaasti ihmisen
tunteisiin. Video on hyvin tehty ja liikuttava. Katsoja jakaa mielellään videota
eteenpäin, auttaahan hän sillä tavoin hyvässä asiassa, perheiden yhdistämissä.
Video luo lentoyhtiöstä kuvaa yhtiönä, jolle perheiden hyvinvointi on tärkeää,
samoin perinteet. Kampanja on erottuva, siinä on hyödynnetty vanhaa tarinaa
tuomalla se nykyaikaan.
Kampanja on mielestäni erittäin onnistunut, ja on hankala
sanoa, miten sitä kehittäisin paremmaksi. Jatkoa kampanjalle voisi tehdä
esimerkiksi kesäloma-aikaan.
Säilyttäisin pääasiallisena työkaluna videon, siinä teemana voisi olla
vaikkapa unelmaloma.
Lähde: Financial Post
Lähde: Financial Post
Tämä oli liikuttava kampanja, olisin mielelläni valinnut tämän. Spanair toteutti tämän kampanjan myös aikaisemmin 2011, mutta se ei pelastanut konkurssilta huolimatta hyvästä kampanjasta. http://www.youtube.com/watch?v=F-Fk2hpdrdU
VastaaPoista