Liidi on hiukka sama asia kuin heikko signaali, ennakointiajattelusta tuttu termi. Heikko signaali usein määritellään asiaksi, joka on oraalla. Liidien tapauksessa asiakkuus on oraalla. Heikosta signaalista voi tulla trendi, ja oraasta tulee viljaa, kun se saa vettä, aurinkoa ja ravinteita maasta. Samoin liidistä, potentiaalisesta asiakkaasta tulee asiakas, kun tarjotaan oikeanlainen palvelu/tuote oikeanlaisella viestinnällä. Seuraavassa vielä tarkemmin liideistä ja niiden tehokkaasta hankkinnasta ilman maatalousvertauksia.
![]() |
Photo by AllAnd |
Mitä?
Liidillä tarkoitetaan henkilöä, joka on jollakin tavalla osoittanut kiinnostuksensa yrityksen tuotetta tai palvelua kohtaa. Liidi on tieto siitä, että asiakas on kiinnostunut yrityksestä/ sen palveluista tai tuotteista. Liidit ovat potentiaalisia asiakkaita, joista voi tulla yrityksen varsinaisia asiakkaita.
Miksi?
Yritykset elävät asiakkaista. Liidit ovat potentiaalisia asiakkaita, ovat siis asiakkuuden ensimmäisellä askelmalla. Liidit ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa, heidän nostaminen asiakkuuden askeleilla on helpompaa kuin summamutikassa asiakkaiden hankkiminen. Liidit kertovat ottavat kontaktin ja kertovat tietoja itsestään, joiden avulla yrityksen on helpompi kohdistaa palvelujansa heille niillä kriteereillä, joista liidit ovat kiinnostuneet.
Miten?
Liidejä hankitaan keräämällä asiakkaasta tietoa. Liidi osoittaa kiinnostuksensa esimerkiksi vastaamalla kyselyyn, työpaikkahakemukseen, ottamalla yhteyttä yritykseen sähköpostilla tai täyttämällä yhteydenottolomakkeen.
Edellä mainitut keinot antavat asiakkaista eri määrän tietoa. Työhakemuksen täyttänyt liidi on halukas kertomaan yritykselle paljon tietoa itsestään se osoittaa henkilön olevan todella kiinnostunut yrityksestä. Tiedon perusteella yritys saa jopa käsityksen liidin motivaatiosta ja elämäntyylistä. Jonkin lomakkeen, esimerkiksi yhteydenottolomakkeen täyttänyt liidi osoittaa kiinnosta sen verran, että on valmis kertomaan nimensä ja yhteystietonsa. Yhteystiedot, paikkakunta, jossa asuu kertoo liidistä, ja tätä tietoa yritys voi hyödyntää. Missä päin maata, maailmaa liidi asuu, asuuko hän maaseudulla vai kaupungissa? Näidenkin tietojen perusteella voidaan segmentoida ja kohdentaa tuottetta/palveluja liidille, potentiaaliselle asiakkaalle.
Liidien hankkinnan kannalta on tärkeää, että yrityksen sivuston laskeutumissivulla on esimerkiksi lomake tai tarjous, johon liidi täyttää ja antaa näin tietoja yritykselle. Tarjouksen on oltava tarpeeksi arvokas liidille, jotta hän tarttuu siihen. Tällä tavoin saadun tiedon avulla liidistä voidaan ”tehdä” asiakas.
Lähde: Hussain Anum: A Beginners`s Guide to Inbound Lead Generation
Tähän olisi kaivannut vielä jotain esimerkkejä käytännössä.
VastaaPoista