Mikä segmentointi?
Segmentoinnilla
tarkoitetaan markkinoiden
jakamista sellaisiin ryhmiin, joilla on yhteisiä, samanlaisia tarpeita ja jotka
reagoivat markkinoijan toimenpiteisiin samalla tavalla.
Segmenteistä
valitaan kiinnostavin ryhmä/ryhmät kohderyhmiksi/ryhmiksi, joita yritys tavoittelee
tuotteensa/palvelunsa asiakkaiksi. Yrityksellä voi olla erilaisia palvelutarjoomia
eri kohderyhmille. Segmentoinnin edellytyksenä on mitattavuus, saavutettavuus,
olennaisuus ja toimivuus. Segmentin mitattavia ominaisuuksia ovat esimerkiksi
koko ja ostovoima. Yrityksen on myös syytä miettiä, samoin miten segmentti
tavoitetaan ja miten sitä voidaan palvella. Segmentin on oltava tarpeeksi suuri
tai kannattava, ja sen on oltava sellainen, jolle voidaan suunnitella toimiva
markkinointiohjelma. Segmentointiperusteet voidaan jakaa fyysisiin perusteisiin,
jotka kertovat keitä asiakkaat ovat ja käyttäytymiseen liittyviin perusteisiin,
jotka kertovat mitä asiakkaat tekevät ja miten he suhtautuvat elämään.
![]() |
Photo by Shutterstock |
Segmentointi
matkailussa
Kun ihminen
valitsee matkakohdetta, kuljetusta, aktiviteettejä tai majoitusta, siihen vaikuttavat
elämäntyyli, persoonallisuus ja motiivit. Matkailussa segmentointikriteereinä
kannattaa hyödyntää motivaatiota ja elämäntyyliä. Elämäntyyliin kuuluvat
aktiviteetit, joihin ihmiset kuluttavat aikaansa, siihen kuuluvat myös
intressit, eli se, mitä ihminen pitää ympäristössään tärkeänä. Elämäntyyliin
kuuluvat myös mielipiteet, miten ihminen näkee itsensä ja ympäröivän maailman.
Nämä kaikki vaikuttavat siihen, kuinka ihminen kuluttaa matkailijana.
Elämäntyylin mukaan matkailijoita segmentoineessa tutkimuksessa löydettiin seuraavat
segmentit:
•
Home-loving: perhe tärkeä, rauha, lapset&kasvatus,
pitkät kotimaanmatkat
•
Idealistic – kohti oikeudenmukaisempaa maailmaa,
vastuullisuus, maaseutu& ystävillä yöpyminen
•
Hedonistic – menestys työelämässä, elämästä
nauttiminen, uutuudet viehättävät, suurkaupungit
Yksi viime
aikoina paljon keskustelussa ollut segmentti on LOHAS-kuluttajat, Tämäkin segmentti
perustuu elämäntyyliin, ja sillä on löydettävissä myös merkittävä vaikutus matkailuun.
LOHAS –kuluttajia (lifestyles of helath and sustainability) voidaan katsoa
olevan joka viides yli 15 vuotias suomalainen. Nämä kuluttajat etsivät hyvää
oloa ja mieltä, ja kulutuspäätöstä ohjaavat arvot ja kokonaismaailmankuva.
Heillä on uudenlainen kuva luksuksesta. Matkailupalveluista he suosivat
kestävää matkailua ja slow matkailua.
Tarvitaanko segmentointia
sittenkään?
Segmentointia perustellaan sen
tuottaman markkinoinnin panos-tuotossuhteen tehokkuudella. Markkinointiresursseja
ei kannata hajottaa laajalle, vaan ne kannattaa käyttää tehokkaasti kohdennetuille
segmenteille. Segmentointi vahvistaa myös yrityksen profiilia.
Segmentointia kohtaan on esitetty
myös kritiikkiä. ”Matkailun tuotteistaminen”-blogissaan Mika Tonder kritisoi
segmentoinnin olevan vaikeaa ja työlästä. Tonderin mukaan matkailijoiden segmentoinnista
vaikeaa tekee ihmisen ostoskäyttäytymisen
ennustamattomuus. Ennen erilaiset sosiaaliset ja väestörakenteelliset rakenteet
kenties vaikuttivat voimakkaammin ostospäätöksiin ja -mahdollisuuksiin, mutta
nykyisin kulutuskäyttäytymisen liittäminen tiettyyn ihmisryhmään vedenpitävästi
on Tonderin mukaan miltei mahdoton tehtävä. Hänen mukaansa ilman
segmentointiakin pärjää, sillä lopulta segmentit muistuttavat hyvin paljon toisiaan,
joten segmentointi on turhaa.
Mielestäni segmentointi ei ole menneen talven lumia. Olen Tonderin
kanssa samaa mieltä kyllä siitä, että kuluttajien ostokäyttäytymistä on vaikeaa
ennakoida. Mutta samalla uskon, että nykyisin on kuluttajista saatavissa paljon
tietoa, jonka avulla voidaan erottaa toisistaan eroavia segmenttejä. Matkailussa
minusta elämäntyyliin, arvoihin ja motiiveihin perustuva segmentointi on yhä
relevantti ja toimiva. Mielestäni nykyisin arvojen merkitys ihmiselle on vain
vahvistunut. Omiin arvoihin rakennetaan identiteetti myös matkailijana, ja
uskon se yhä vaikuttavan ostopäätöksen tekoon. Ja vaikka kuinka me kaikki
olemmekin mielestämme yksilöllisesti ajattelevia eikä massaa, voidaan silti
löytää arvoja, joiden ympärille joukko ihmisiä voidaan rajata.
Lähteet:
Gonzáles & Bello 2002: The
construct of lifestyle in marketsegmentation. European Journal of Marketing.
Anttila & Iltanen 2001: Markkinointi
LOHAS:sta on puhuttu viimeaikoina paljon, mutta kentällä käytännön toimet vielä paljon puuttuvat. Miksiköhän matkailussa on niin vaikea viedä segmentointia (internet)markkinointiin?
VastaaPoista