torstai 20. helmikuuta 2014

SOSTAC ja markkinointisuunnitelman laatiminen ennen ja jälkeen Internetiä



SOSTAC- malli Paul R Smithin luoma malli. Se on käytännöllinen markkinointisuunnitelman malli, joka etenee askel askeleelta.  Malli lähtee nykytilan määrittämisestä, jossa yritys on tällä hetkellä. Toinen tärkeä kysymys seuraa sen jälkeen: minne yritys haluaa päästä. Näiden kahden olennaisen kysymyksen jälkeen, ratkaistaan kuinka tavoitteeseen päästään: mikä on pitkän aikavälin suunnitelma, strategia, ja mikä on taktiikka eli toimintatapa, mitkä ovat konkreettiset toimet ja miten suunnitelman toteutumista valvotaan. 


 SOSTAC-mallista lisää Smithin omalla suulla:



SOSTAC- mallin ja perinteisen markkinointisuunnitelman erottaa toiminta. SOSTAC korostaa toimintaa, kun taas perinteinen malli on paljon staattisempi. Perinteinen markkinointisuunnitelma on laajempi, sisältää enemmän analyysejä ja pohdintaa.. Se aloitetaan yrityksen perustiedoista ja toimintaympäristön analyysista. Sitten edetään ympäristö- ja yritysanalyysi, markkinointistrategiaan ja markkinoinnin neljän perinteisen p:n ympärille rakentuvaan markkinointimixiin. Perinteisesti markkinointisuunnitelma laatiminen antaa erittäin kattavan kuvan, ja sen tekijä joutuu pohtimaan omaa liiketoimintaa ja markkinointia erittäin monesta lähtökohdasta. Minusta tällaisen markkinointisuunnitelman haasteena on, että siitä syntyy kasa erilaisia, jopa yhteenkuulumattomia analyyseja. Niiden hyödyntäminen voi olla yrittäjille haasteellista.


Internet on muuttanut markkinointia.  Markkinoinnin teoriat ovat samoja, nyt niitä vaan pitää soveltaa sähköisessä ympäristössä. Asiakkaiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavat samat tausta-asiat, mutta niitä pitää vaan soveltaa sähköiseen ympäristöön.  Mielestäni merkittävin muutos on se, että Internetin myötä markkinoinnista on tullut entistä vuorovaikutteisempaa. Myös palvelujen markkinointiin internet on vaikuttanut suuresti; videot, kuvat ja ääni auttavat palvelukokemuksen kuvailemisessa.

Markkinointisuunnitelman laatimiseen Internet on myös vaikuttanut. Samoin kuin markkinoinnissa ylipäätään, mielestäni myös markkinointisuunnitelman laatimisen idea on sama kuin ennen internet-aikaa, yritys asettaa itselleen tavoitteen ja laatii suunnitelman, kuinka se saavutetaan.
Sen sijaan suunnitelman tekeminen on helpottunut, esimerkiksi markkinointisuunnitelman malleja on netistä saatavissa monenlaisia.

Internet on pullollaan tietoa, jota markkinointisuunnitelman laatijan kannattaa hyödyntää. Tilastokeskuksen, alueellisten kehittämisyhtiöiden ja Ely-keskusten sivuilta löytää paljon tilastollista taustatietoa. Kilpailijoista saa tietoa kurkistamalla heidän nettisivujaan, keskustelupalstoilta voi haistella asiakkaiden tarpeita ja mielipiteitä.

Tietysti internet markkinointiviestinnän välineenä on huomioitava markkinointisuunnitelmassa. Internet on niin iso ja merkittävä kanava, että sen ohittamiseen markkinointiviestinnän välineenä ja markkinointikanavana on harvoilla varaa. Markkinointisuunnitelmassa on siis huomioitava, kuinka internetiä hyödynnetään tavoitteeseen pääsemisessä.


1 kommentti:

  1. Kiteytit hyvin koko asian kolmasvikassa kappaleessa. En tosin saanut kiinni ajatuksesta miksi sinusta itse markkinointisuunnitelman tekeminen on muuttunut. Hyvä huomio muuten, että malleja löytyy pilvin pimein netistä!

    VastaaPoista