SOSTAC- malli Paul R Smithin luoma malli. Se on
käytännöllinen markkinointisuunnitelman malli, joka etenee askel askeleelta. Malli lähtee nykytilan määrittämisestä, jossa
yritys on tällä hetkellä. Toinen tärkeä kysymys seuraa sen jälkeen: minne
yritys haluaa päästä. Näiden kahden olennaisen kysymyksen jälkeen, ratkaistaan
kuinka tavoitteeseen päästään: mikä on pitkän aikavälin suunnitelma, strategia,
ja mikä on taktiikka eli toimintatapa, mitkä ovat konkreettiset toimet ja miten
suunnitelman toteutumista valvotaan.
SOSTAC-mallista lisää Smithin omalla suulla:
SOSTAC- mallin ja perinteisen markkinointisuunnitelman
erottaa toiminta. SOSTAC korostaa toimintaa, kun taas perinteinen malli on
paljon staattisempi. Perinteinen markkinointisuunnitelma on laajempi, sisältää
enemmän analyysejä ja pohdintaa.. Se aloitetaan yrityksen perustiedoista ja
toimintaympäristön analyysista. Sitten edetään ympäristö- ja yritysanalyysi,
markkinointistrategiaan ja markkinoinnin neljän perinteisen p:n ympärille
rakentuvaan markkinointimixiin. Perinteisesti markkinointisuunnitelma
laatiminen antaa erittäin kattavan kuvan, ja sen tekijä joutuu pohtimaan omaa
liiketoimintaa ja markkinointia erittäin monesta lähtökohdasta. Minusta
tällaisen markkinointisuunnitelman haasteena on, että siitä syntyy kasa
erilaisia, jopa yhteenkuulumattomia analyyseja. Niiden hyödyntäminen voi olla yrittäjille
haasteellista.
Internet on muuttanut markkinointia. Markkinoinnin teoriat ovat samoja, nyt niitä
vaan pitää soveltaa sähköisessä ympäristössä. Asiakkaiden ostokäyttäytymiseen
vaikuttavat samat tausta-asiat, mutta niitä pitää vaan soveltaa sähköiseen
ympäristöön. Mielestäni merkittävin
muutos on se, että Internetin myötä markkinoinnista on tullut entistä
vuorovaikutteisempaa. Myös palvelujen markkinointiin internet on vaikuttanut
suuresti; videot, kuvat ja ääni auttavat palvelukokemuksen kuvailemisessa.
Markkinointisuunnitelman laatimiseen Internet on myös
vaikuttanut. Samoin kuin markkinoinnissa ylipäätään, mielestäni myös
markkinointisuunnitelman laatimisen idea on sama kuin ennen internet-aikaa,
yritys asettaa itselleen tavoitteen ja laatii suunnitelman, kuinka se
saavutetaan.
Sen sijaan suunnitelman tekeminen on helpottunut,
esimerkiksi markkinointisuunnitelman malleja on netistä saatavissa monenlaisia.
Internet on pullollaan tietoa, jota markkinointisuunnitelman
laatijan kannattaa hyödyntää. Tilastokeskuksen, alueellisten kehittämisyhtiöiden ja Ely-keskusten sivuilta löytää
paljon tilastollista taustatietoa. Kilpailijoista saa tietoa kurkistamalla
heidän nettisivujaan, keskustelupalstoilta voi haistella asiakkaiden tarpeita
ja mielipiteitä.
Tietysti internet markkinointiviestinnän välineenä on
huomioitava markkinointisuunnitelmassa. Internet on niin iso ja merkittävä
kanava, että sen ohittamiseen markkinointiviestinnän välineenä ja
markkinointikanavana on harvoilla varaa. Markkinointisuunnitelmassa on siis
huomioitava, kuinka internetiä hyödynnetään tavoitteeseen pääsemisessä.
Kiteytit hyvin koko asian kolmasvikassa kappaleessa. En tosin saanut kiinni ajatuksesta miksi sinusta itse markkinointisuunnitelman tekeminen on muuttunut. Hyvä huomio muuten, että malleja löytyy pilvin pimein netistä!
VastaaPoista