keskiviikko 19. helmikuuta 2014

Ville, Kalle, jäätelökioski ja affiliate-markkinointi




 Tässä tehtävässä oli haastetta. Tarkoituksena on siis selittää jonkin internet-markkinoinnin työkalun sisältö ja toiminta niin selkeästi, että lapsikin ymmärtää, mistä on kysymys. Valitsin affiliate-markkinoinnin, koska sen määritelmä oli minulle kaikista eniten hämärän peitossa. Kokemukseni mukaan kuusi-vuotiaat eivät kauhean  pitkään jaksa kuunnella tätsyn höpinää, ja selityksen on oltava itselle niin selvä, että osaa vastata "miksi?" ja "minkä takii?". Joten lyhyestä virsi kaunis:

Affiliate-markkinointi on eräs Internet-markkinoinnin osa-alue. Sitä voidaan kutsua myös kumppanuusmarkkinoinniksi. Siinä tavoitteena on esimerkiksi ostotapahtuma verkkokaupasta, yhteydenottopyyntö tai uutiskirjeen tilaus. Kumppani saa palkinnon, kun sen sivujen kautta tulee yrityksen sivuille kävijä, joka ostaa verkkokaupasta tai tilaa uutiskirjeen. Kumppanuusmarkkinointi on siis vähän sama asia kuin, että jos Kalle kertoo Villelle, missä jäätelökioski on, ja Ville ostaa kioskista jäätelön. Kioskin pitäjä palkitsee sitten Kallen, antaa vaikka ilmaisen jäätelön.

Kumppanuusmarkkinoinnissa on neljä osapuolta; myyjä, asiakas, kumppani ja kumppanuusverkosto. Myyjä on jokin yritys, jonka tuotteita voi ostaa internetistä. Asiakas on ihminen, joka surffailee internetissä. Kumppani voi olla ihminen tai yritys, joka ylläpitää www-sivua. Kumppanuusverkosto taas on sellainen yritys, joka tarjoaa järjestelmän, jonka kautta myyjät ja kumppanit löytävät toisensa.




1 kommentti:

  1. Hyvin menee 6-vuotiallee. Hieman epäselväksi jäi, ymmärsitkö itse kunnolla.

    VastaaPoista